Hersenen in ontwikkeling

De hersenen van jonge kinderen zijn ontworpen om verbanden te leggen. Die van volwassen trouwens ook. Bij het leggen van deze verbanden gaat het nog wel eens mis. Er worden links gelegd die niet helemaal kloppen.

Dit kan grappig en verrassend zijn. Bij het leren van de taal kan dit bijvoorbeeld leuke vervoegingen opleveren. Niet liep, maar loopte of parikazen als meervoudsvorm van paprika’s. Of toen mijn dochter de chilisaus aanzag voor siroop met stukjes, omdat de fles vergelijkbaar was met die van de siroop en ook in de deur van de koelkast stond. Het leggen van deze verbanden in de hersenen is essentieel om de hoeveelheid aan informatie die we tot ons krijgen snel te kunnen verwerken. We hebben gewoon geen tijd om steeds alles als nieuw en uniek te bekijken en te onderzoeken en dus categoriseren de hersenen razendsnel de binnengekomen informatie.

Sommige verbanden kunnen een kind echter ernstig belemmeren. Zo kan een kind denken dat hij verantwoordelijk is voor de scheiding van zijn ouders, omdat hij vlak daarvoor gemopperd had. Of kan een kind bang zijn om te gaan slapen na een dood dier te hebben gezien, bang om ook niet meer wakker te worden. De link opsporen en uitleg geven kan dan helpend zijn.